Alla inlägg den 18 december 2007

Av Malin - 18 december 2007 14:24

http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1482363.ab

- Vad sägs om att vi gör nånting åt det här snart?  För grejen är att tjejer och killar måste agera tillsammans i längden, men det är faktiskt så att det är hos oss tjejer det börjar.. Så varför inte sätta ner foten och säga: Nej, vårdsektorn är inget för mig, jag vill bli ingenjör?!(- om du nu hellre vill det!)  Eller; Nej, jag gillar inte att laga mat, älskling fixa det så byter jag oljefilter o tvättar bilen idag... Och varför inte bara våga tro på att det är mer än utsidan som är viktig?!

Ne, nån ändring måste det faktiskt bli på detta! Och jag säger som det är: Ja, jag är feminist, jag lever som en feminist och jag tänker uppfostra mina barn som en feminist!   

Nu sitter det nog en hel drös därute och tänker: Shit vilken argbigga... hon lär ju ha hår överallt på kroppen och hata män! Men så är det inte, jag vill bara att det ska vara lika lön för lika arbete och att alla oavsett kön ska ha möjlighet att göra och leva hur de vill! Att killar ska få dansa och tjejer meka me motorer om de önskar det! Och detta utan att fråntas sin könsidentitet och klassas som homosexuella!  det handlar om Jämlikhet och jämställdhet! Svårare än så är det faktiskt inte...


Och varför klingar ordet feminist så negativt?

- Tycker du att tjejer och killar har lika värde? Borde män och kvinnor dela på det obetalda arbetet i hemmet? Borde man ha lika lön för lika arbete?  tycker du att det är fel att förutsätta att en kvinna vill ha familj före en karriär och att män inte vill ha det så? 

Om du svarat ja på ovanstående frågor: Grattis, du kan nog räkna dig till att vara feminist!  - Så agera nu som en! Hjälp till att förändra samhället!


Har sen en liten kommentar till artikeln: frågan är inte vad det är för flickor, utan på vad det är för fel på samhället som inte låter flickor må bra i det!


Passar på att länka till en annan artikel som var väldigt kul o som handlar lite om samma sak: http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1450416.ab

Presentation

Omröstning

Känner du mig?
 Jajemen!!
 Nej!
 Jag vet vem du är, men vi har aldrig pratat.
 Vi är bekanta,,,

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards