Alla inlägg den 9 juli 2007

Av Malin - 9 juli 2007 11:16

Okej, jag erkänner! Jag måste vara världens mest tacksamma tv- tittare när det hålls galor för välgörenhet. Hela min stackars själ börjar brinna för orättvisorna och problemen i världen. Har dragit på mina föräldrar otaliga fadderbarn i olika delar av världen, är själv medlem i rädda barnen och världsförälder... Ja ni fattar, jag vill och önskar att min insats kan göra någon skillnad för någon på denna planet.


Så kollade jag såklart på Live earth- galan i lördags och så börjar tankarna gå... Hmm.. det ser ju inte vidare värst bra ut det här.. Men oj, Metallica var ju grymma, vilken röst... Men om man kan minska koldioxidutsläppen på nåt vis?? Och om man kan försöka minska besprutning av frukt och grönt...  Man kanske skulle sluta duscha så länge.. vattnet kommer ju inte räcka i en evighet. Oj, Shit vad Keane är bra, gillar verkligen den här typen av musik, måste leta upp deras skiva hemma när jag kommer till Örebro igen... Men om världshaven växer igen utav algblommning, hur kommer det då gå för alla arter, kommer jag att kunna dyka överhuvudtaget? Men vafan, är inte de där jäkla kryssningarna som går dagligen för att folk ska få supa skallen i småbitar ren idioti ur miljöns synpunkt?   Oj, att plastpåsar var så miljöfarligt...  

Ja, ni förstår säkert hur jag menar.. tankarna börjar ju såklart röra sig i nya riktiningar och den eviga frågan som jag alltid ställer mig : VAD KAN JAG GÖRA???  Denna fråga brukar bli, skänk pengar, men pengar gör ju ingen skillnad i denna fråga... Så jag började fundera lite och beslöt mig för följande åtgärder i mitt liv:


  • Duscha mindre, och försöka köpa tvål och shampo på lush. Då kommer jag att förbruka mindre vatten och plastflaskor.
  • Ha en tygpåse när jag handlar, ska sy en snygg egen variant som det står "Miljövänlig shopping" på... hehe.. :P Jag menar jag har ju alltid 10 kassar med mig när jag varit på stan, så alltså skulle jag säkert spara över 1000 plastpåsar på detta sätt, samt ett par hundra kronor för de påsar man köper i affären!
  • Cykla och gå mer. (Är iof inget problem, det gör jag ju redan!) Men är det inte helt onödigt att sätta sig i bilen och åka till stan eller coop om det är mindre än 2 km? Herregud, är ju inte bara miljön, tänk lite på hälsan oxå.. två flugor i en smäll, sånt gillar vi!! :P
  • Sluta ta plastpåsar till frukt och grönt, jag menar jag köper ju typ 3 äpplen, nog kan de ligga fritt i påsen hem och i korgen för att sedan placeras på ett fruktfat!!
  • Sopsortera!! ( Gör jag iof redan!)
  • Köpa uppladdningsbara batterier till Mp3.
  • Sluta ha massa lampor på i onödan.
  • Försöka sprida dessa små ingrepp till andra... :) Man kan ju starta en tanke hos fler människor och ju fler som gör nåt, destå större påverkan har det på miljön!
  • Låna böcker istället för att köpa dem. Tänk så många träd man kan spara genom att inte köpa pocketböcker som man bara läser en gång och som sedan bara blir stående i bokhyllan.

Ja, det var väl de små ändringar jag tänkte göra för att försöka göra en insats för miljön!! :)


Presentation

Omröstning

Känner du mig?
 Jajemen!!
 Nej!
 Jag vet vem du är, men vi har aldrig pratat.
 Vi är bekanta,,,

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards