Alla inlägg den 9 april 2007

Av Malin - 9 april 2007 12:59

Vill kasta ankare där
har funnit den plats jag vill vila på i stormen
Du får mig att känna mig trygg
Vill stanna här
en trygg hamn
en trygg famn
så nära dig
Där jag känner ditt hjärta slå...

Av Malin - 9 april 2007 11:41

Okej... Nu har jag läst halva utbildningen till sjuksköterska... Har fått med mig massor redan nu, har ett helt annat sätt att tänka kring människor och bemötande av människor nu... I helgen var jag o jobbade på gruppboendet där jag jobbat extra i snart ett år nu och det enda jag kan säga är att jag ser allt med helt andra ögon... Och jag anser faktiskt att det borde vara ett krav på utbildning när man ska jobba med människor... Männsikor är det mest sårbara som existerar på denna jord, maskiner känner inte, maskiner kan ersättas, men människor är unika, allas känslor är unika, allas förförståelse och upplevelse av livet är unik... Och det här tycker jag att alla som jobbar med människor ska ha med sig när de äntrar sin yrkesroll..

Det handlar om empati, att förstå, inte att bara vara snäll.. Det handlar om att förstå varför en människa är som den är eller har det beteende den har... Det handlar om att veta hur man ska agera och hantera vissa personer, och det handlar om att förstå vad som ligger bakom dennes problem...

Och det är en stor skillnad att ha med sig en utbildning när man kommer ut på äldreboenden och handikappboenden mot att inte ha det... säger inte att alla som jobbar utan utbildning är dåliga på sitt jobb, de kan vara perfekt lämpade för det de gör, men jag tycker ändå att det ska ställas krav inom denna sektor... Det borde vara krav på nåt års utbildning inom psykologi och kommunikation för att få arbeta med männsikor... För det kan gå så fruktansvärt fel och de utsatta kan bli så fruktansvärt missförstådda och förudmjukade om man inte har en förståelse för hur en människa rent psykologiskt fungerar... Faktiskt!!!

På detta sätt skulle även statusen i arbetet med männsikor öka... så allså... mer utbildning till de som jobbar med människor... Av den anledningen att en människa är mer än en maskin!!!

Presentation

Omröstning

Känner du mig?
 Jajemen!!
 Nej!
 Jag vet vem du är, men vi har aldrig pratat.
 Vi är bekanta,,,

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards