Alla inlägg den 21 april 2008

Av Malin - 21 april 2008 17:12

Nu är det på gång.... I spegeln kan jag urskilja en svag linje över brösten där linnet setat.... Jaaaaaa.... Solen har kommit och den värmer och den bränner och den gör mig så fantastiskt glad!!! Må den aldrig försvinna igen, helst ska den inte ens lämna oss med natt... Jag vill ha den, jag vill ha min älskade sol - Hela tiden! Så jag kan påbörja årets bränna...



Av Malin - 21 april 2008 08:37

Jag blir så förbannat jäkla irriterad, ska det vara så svårt att ge sjuksköterskor värdiga löner?

Som bekant går sjuksköterskor i flera landsting ut i strejk den här veckan och hur blåser man upp det? Jo som en samhällsfara, som om man sviker alla sjuka genom att göra något man själv kan vinna på... Fy va sjuksköterskorna är egoistiska som vill ha lön för att hjälpa människor dagen i ända. Men Hallå? man kan ju vända på det, är det inte samhället som sviker sjuksköterskorna genom att inte ge dem en lön de borde vara värda? jag menar alla anser att de borde ha mer betalt, men ingen är bredd att offra nåt för det så, man ska ha den perfekta vården, de bästa behandlingarna när man blir sjuk, men ingen är bredd att betala för det. 

 Och är det nån som missat hur det ser ut egentligen? Alla snackar om att utbildning ska löna sig men jag menar, undersköterskorna går in på ingångslöner på 16500 (iaf här i Örebro), sjuksköterskorna går ut med en lön på 17500... Säger inte det en hel del om att det är något som verkligen inte stämmer eller? Jag menar inte att undersköterskorna är överbetalda, verkligen inte.. Men är det rättvisa? Undersköterska kan du jobba som med gymnasieutbildning, utan lån från Csn och 3 år utöver gymnasiet på universitet/högskola. Den tusenlappen extra som sjuksköterskan tjänar går ju raka vägen in i csn:s kassa... Vettigt? Sen kan man tycka att man väljer att plugga till sjuksköterska (ni vet det där "skyll er själva") att man vet att man får skulder och hit och dit, men sanningen är att vården skulle inte klara sig med bara undersköterskor och läkare så försvinner yrkesgruppen så blir det inget annat än kris ändå! Vem ska då dela mediciner, ställa diagnoser när läkaren inte är närvarande eller planera den specifika omvårdnaden för patienterna?


Och jag kan ärligt som sjuksköterskestudent säga att jag redan funderat över att skaffa mig en legitimation i norge och inte ens gå ut på den svenska arbetsmarknaden. Jag menar varför ska jag jobba som nån barmhärtig samarit efter 3 år på universitetet och knappt överleva? Jag menar jag valde inte att plugga 3 år för att söka bostadsbidrag för att överleva! Och visst får man mycket uppskattning bara att jobba med patienter, men det ska gudarna veta att det finns jävligt otacksamma patienter med, men då ska man som syrra kunna hitta det där lilla facket om den där krispsykologin och kunna förstå varför patienten är just så som han är... Och så ska man vara så förstående och ta vilken skit som helst, bara för att det ingår i jobbet att bära patienternas elände!  Okej, det där lät negativt, men sanningen är väl att allt med jobbet är inte positivt heller...

Och när det kommer till lön så kan jag säga att jag personligen inte skulle vilja gå ut på en lön under 20 000 när jag är klar... Varför ska jag göra det? Då kan jag lika gärna flytta till vårt kära grannland och överleva/leva!


Ne, nu får de fan ta och skärpa sig! Lönerna måste upp...

Presentation

Omröstning

Känner du mig?
 Jajemen!!
 Nej!
 Jag vet vem du är, men vi har aldrig pratat.
 Vi är bekanta,,,

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards